NYHETER OM BILAR | CARUP.SE

 – Några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en laptop för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.

 Volvo bjöd pressen till Kalifornien för att de skulle få provköra nya Volvo EX90 på dess viktigaste huvudmarknad. Men flera amerikanska tidningar är kritiska mot att Volvo inte lyckats få fram färdiga och fullt fungerande testbilar när pressen bjöds in. Carup har tidigare berättat om Volvos problem med mjukvaran i bilen. Vid testet visade sig flera mjukvaruproblem som är olösta. Bland annat tvingades flera journalister starta bilen med hjälp av en laptop som Volvos supportpersonal kom med.

 – Mer än en gång var vi tvungna att öppna Wallet-appen, hitta det virtuella nyckelkortet EX90 och placera det på den trådlösa laddningsplattan för att få bilen att känna igen att nyckeln fanns i fordonet. Flera personer vid eventet var tvungna att göra samma sak; några var till och med tvungna att låta Volvos supportpersonal koppla in en bärbar dator för att få bilen att känna igen nyckeln. Inte direkt förtroendeingivande, skriver The Verge.

 Motortrend är världens största motortidning på nätet och deras omdömen i tester väger tungt hos amerikanska bilköpare. De mötte elektroniska spöken som satt i baksätet i den nya elbilen. Två olika bilar varnade för att säkerhetsbältena var oknäppta i baksätet, trots att ingen satt där.

 – Två identiska fel inträffade i två olika fordon vi körde. En bugg gjorde att det pep om att våra andra radens passagerare hade sina säkerhetsbälten upplåsta. Faktum är att bältena inte var spända, eftersom ingen satt i baksätet. Mer irriterande var telefonnyckelns krånglande funktionalitet. Volvo försåg oss med iPhones kopplade till varje fordon. Om du lägger enheten på den trådlösa laddningsplattan bör EX90 slås på. Några gånger gjorde det att vi inte kunde välja Drive tills telefonen och fordonet så småningom bestämde sig för att känna igen varandra. Volvos produktteam verkade bekymrade och lovade uppmärksamhet när vi nämnde dessa fel.

 – Nästan varje testbil – alla produktionsbilar och inte prototyper, märk väl – misslyckades med att känna igen sina iPhone-nycklar ibland. Jag körde två bilar och båda kämpade flera gånger. Enligt flera journalister vid det här evenemanget vägrade en bil på den första vågen att starta helt förrän en tekniker kom förbi med en bärbar dator.

 Kyle Conner lyckades ta sig totalt 84 mil med en Lucid Air GT på en enda laddning. Han körde elbilen på motorväg i 82 mil i 113 km/h tills den till slut stannade helt.

 I USA är Lucid Air Grand Touring-modellen den elbil med allra längst räckvidd på marknaden. Enligt biltillverkaren själva ska den ha en räckvidd på 83 mil. För att ta reda på ifall det verkligen stämde valde därför Kyle Conner från Youtubekanalen “Out of Spec Reviews” att se hur långt han kunde komma med elbilen på en laddning. Dessutom körde han mestadels på motorvägar och höll då en hastighet på 113 km/h.

 Kyle inleder testet genom att ladda elbilen till 100 procent. När den sedan är redo kör han direkt ut på motorvägen. Där kör han snabbt upp till 113 km/h och håller sedan den hastigheten.

 Han berömmer elbilens insida och hur tyst den går. Han kör sedan vidare i några timmar, men när batteriet är nere på 55 procent ska han vända om och sänker därför hastigheten för första gången.

 Någon timme senare har det blivit mörkt och Kyle har tagit sig 69 mil, då är batteriet nere på tio procent. Vid nio procent ger Lucid Air sin första varning till föraren.

 Trots flera varningar fortsätter Kyle köra på motorvägen med elbilen fram till att den stannar helt. Då har den lyckats ta sig 82 mil på en enda laddning.

 Kyle lyckas sedan få ingång elbilen igen och tar sig till nästa avfart och kör sedan vidare på mindre vägar och lyckas då köra ytterligare 2 mil. Men eftersom testet var tänkt att enbart räkna körningen i en hastighet anpassad för motorvägar räknar han enbart att den lyckades ta sig 82 mil.

 Elbilen blir sedan bogserad till närmsta laddare där den får ladda upp. Efteråt räknar Kyle ut att Lucid Airs förbrukning låg på 14,12 kWh/100 km i motorvägsförbrukning och den totala energiförbrukningen landade till slut på 118 kWh.

 Barnen i ett idrottslag samlades för bortamatch. Flera stycken trängde sig in i tränarens bil och skulle få sig en åktur som de sent kommer att glömma. Under färden spårade deras betrodda tränare ur. Han tryckte plattan i botten och började köra i kapp med en annan ledare. Hastigheten på småvägarna genom det sörmländska landskapet letade sig upp över 200 kilometer i timmen. Men då tog någon av barnen fram sin mobiltelefon för att filma galenskapen, du ser bilden här ovan.

 De båda bilarna som tävlade kom givetvis fram långt före alla andra och deras ledare trodde kanske att saken var överspelad. Men föräldrarna till det filmade barnet överlämnade materialet till polisen.

 – Det är oerhört ovanligt att man åtalas för hastighetsöverträdelse om man inte har uppgifter från poliskontroll eller fartkamera. Mig veterligen har det inte hänt på tio år hos Nyköpings åklagarkammare, säger vice chefsåklagare Ola Folkesson till KK.

 Ungdomstränaren valde först att neka. Men när han fick se barnens film som avslöjar hans vansinnesfärd erkände han. Men inte mer än att han kört 198 km/h. Foto: Polisens förundersökning

 Under utredningen förhördes barnen som fanns med i bilen. Flera av dem berättade att deras tränare tävlade och att när de passerade en 70-skylt, så hade ledaren sagt att eftersom det är en skylt på vardera sida om vägen betyder det dubbla hastigheten. Ärendet har nu gått till åtal.

Aston Martin

 Barnens tränare nekade först i förhör. Men då visade polisen upp barnens smygfilm, som visade 201 kilometer i timmen. Efter en sådan motbevisning gav mannen upp och erkände i alla fall att han kört i 198 kilometer i timmen. Enligt tränaren beror allt på en konflikt med föräldrar i laget. De vill få bort honom från klubben och använder åtalet som en förevändning.

 – Den som har gjort det här vill mig väldigt illa. Jag gjorde en omkörning. Blir jag fälld blir jag fälld, då får jag ta mitt straff, säger idrottsledaren till Katrineholms-Kuriren.

 Elbilsbatterier kommer alltid att tappa prestanda och kapacitet med tiden. Men det finns knep som faktiskt gör att de kan klara sig längre. Här är 11 olika råd för att få batterierna att hålla.

 På Carup har vi tidigare skrivit om elbilsförare som kört galet många mil med sina elbilar. En av dessa är Hansjörg von Gemmingen som kört sin Tesla Model S över 210 000 mil. Men elbilen har under tiden den körts förbrukat flera batterier och är i dag inne på sitt fjärde.

 Dagens elbilar är för det mesta utrustade med litiumjonbatterier som ska i snitt klara av 25000 mil. Men de flesta håller till och med längre än så. Smarta elbilsägare kan dessutom motverka nedgången på sina batterier mer än så med hjälp av några enkla knep. Här kommer därför elva tips som motortidningen Auto Bild sammanställt.

 Ett större batteri håller längre eftersom det kräver färre laddningscykler för en viss körsträcka. Detta förklaras lätt genom att ju fler laddningscykler ett batteri genomgår desto mer prestanda kommer det att tappa.

 Tiden gör att batteriet åldras och ju mer det är laddat och inte används desto mer skadar det på kapaciteten. Studier har tidigare visat hur nästan fulladdade batterier som stått stilla tappat stora mängder av sin kapacitet medan ett batteri med nästan ingen laddning knappt påverkas alls av tiden. Därför bör du alltid ladda precis innan du ska åka om det går eller schemalägg din laddning så batteriet ska vara redo när du ska åka. Detta gör även att batteriet är varmt, vilket också minskar energiförbrukningen. Dessutom kan det vara bra att inte ladda batteriet över hälften ifall du vet att du inte ska använda den på ett tag.

 Ju mer du laddar ditt batteri desto mer åldras det. Alltså skadar det mer att ladda från 10 till 90 procent i en laddning än flera mindre laddningar. Därför bör du undvika att köra ditt batteri lågt och försök aldrig fylla det uppemot 100 procent.

 En snabb acceleration minskar livslängden och ökar slitaget på elbilars batterier. Detta är extra skadligt vid kallt väder och därför bör du alltid köra med bra framförhållning så du slipper stressa. Dessutom skadas batteriet rejält av att du kör i maximal hastighet eftersom det laddas ur snabbare då. Vilket i sin tur leder till fler laddningar.

 Hansjörg von Gemmingen kör aldrig sin Tesla i en hastighet högre än 120 km/h. På motorvägar ligger han oftast i 100 km/h och tar pauser var 100:e km. Att köra långsammare är smart eftersom det sparar på elbilens batteri och energi.

 Det österrikiska företaget Aviloo har analyserat begagnade elbilsbatterier och har upptäckt att snabbladdning åldrar batteriet med ungefär 17 procent i genomsnitt. Därför bör du undvika det så mycket det går. Samtidigt ska det sägas att andra studier har visat motsatsen och hur mycket snabbladdningen faktiskt påverkar elbilars batterier är omdiskuterat.

 De flesta elbilarna har en funktion som gör att du inte kan ladda ur ditt batteri helt och hållet, men bara att ligga under 20 procent kan förkorta dess livslängd.

 Elbilars batterier fungerar bäst i temperaturer runt 15 till 25 grader Celsius. Därför bör du ha din elbil parkerad i skuggan på sommaren och i ett garage på vintern.

 Även om elbilar är i stort sett underhållsfria kan det alltid vara bra att åka in till en verkstad för att kontrollera dem. Experterna kan då titta på hur bromsarna ser ut. Annars sker de flesta mjukvaruuuppdateringarna digitalt.

 I dag finns det i stort sett enbart två olika typer av batterier som elbilar är utrustade med. LFP- och NMC-batterier. LFP-batteriet är billigare och mer robust, men har i snitt en lägre energitäthet. De finns bland annat i Tesla Model Y och Volvo EX30. Enligt Ford och Tesla bör du ladda ditt LFP-batteri till 100 procent minst en gång i veckan, vilket skiljer sig från NMC-batterier där du ska undvika att ladda mer än 80 procent. Detta är dock något som är omdiskuterat och andra studier har visat motsatsen när det kommer till LFP-rekommendationerna.

 Använd inte ditt batteri till att lagra energi. Om du har solceller på ditt tak går det att lagra överskottsenergi i elbilen, men nackdelen är att den dubbelriktade laddningen minskar batteriets livslängd.

أحدث أقدم

نموذج الاتصال